Pētījums mežā

8.- 9. klasēm

Jaunā "Skola 2030" mācību satura ietvaros AS “Latvijas valsts meži” kopā ar LU Starpnozaru izglītības inovāciju centru aicina 8. un 9. klases veikt pētījumus mežā, saistot mācības ar reālo dzīvi ģeogrāfijas, bioloģijas, matemātikas un tehnoloģiju priekšmetos. Meža pētījumi iespējami dažādās vidēs, kam atbilstoši izstrādāti uzdevumi.

 

Katru mācību gadu klases var piedalīties pētījumu sacensībās "Mežotājs", apgūstot pētnieciskās prasmes digitālā vidē, lai pēc tam tās pielietotu lauka pētījumā.

Kā notiek pētījums mežā?

LVM sagatavotajos parauglaukumos dabā skolēniem ir iespēja iejusties mežkopja profesijā, salīdzinot 2 meža nogabalos augošās koksnes daudzumu jeb krāju un analizējot konstatētās atšķirības. Pētnieciskā darba mērķis ir parādīt skolēniem, ka kopjot un retinot mežu, mainās mežaudzei raksturīgie dabas apstākļi, augu sugu sastāvs un koksnes krājas apjoms. Kopšanas rezultātā veidojas labvēlīgāka vide koku augšanai. Papildus dati par LVM parauglaukumiem redzami šeit

    Kā sagatavoties pētījumam?

    Iesakām visiem skolēniem iegūt pētnieciskās prasmes digitālā vidē www.mezotajs.lv, lai pēc tam tās liktu lietā arī lauka darbā un reģistrētos labāko pētījumu sacensībām!

     

    Ja klasē veikto pētījumu nolemts izvirzīt pētnieciskajām sacensībām, nepieciešams izstrādāt darba prezentāciju, iekļaujot sekojošu informāciju: 

     

    • - darba nosaukums;
      - problēmsituācija;
      - pētījuma jautājums;
      - aktualitāte (kāpēc šāds pētījums ir jāveic);
      - mežaudžu apraksts (kur atrodas, kādi koki aug, cik lielas audzes, kad koptas utt.);
      - pētījuma dati un metodes (kur ieguvāt datus - ko mērījāt, kā mērījāt, kā apkopojāt datus, kā veicāt aprēķinus);
      - rezultāti (koku krāja; temperatūra/gaisma/mitrums; augu daudzveidība; kur kas lielāks, mazāks, vairāk un kapēc);
      - secinājumi (atbildes uz pētījuma jautājumu);
      - grupas pašvērtējums (kas izdevās, kas neizdevās, ko nākamajā reizē jāuzlabo).

     

     Darbu vērtēšanas skala pieejama šeit

     

    Darba lapas un instrukcija pētījuma veikšanai

    Lai iejustos mežkopja lomā, skolēni mežā veiks praktiskos uzdevumus, to rezultātus fiksējot materiālā iekļautajās darba lapās. Pētījuma ietvaros tiks pielietotas ģeogrāfijas, bioloģijas, matemātikas un datorikas priekšmetos apgūtās prasmes un zināšanas. Sākotnēji aicinām iepazīties ar visu metodisko līdzekli, kā arī īso pētījuma instrukciju

     

    Īsā instrukcija pētījumam LVM parauglaukumos

    Metodiskais līdzeklis lejupielādei

     

    Mācību procesa ietvaros pētījumu ir iespējams veikt dažādās vidēs, Zemāk atradīsiet 3 darba lapas atbilstoši pētījuma variantiem:

     

    A) Divu audžu salīdzinājums LVM parauglaukumos

    B) Pētījums jebkurā vismaz 12 m augstā mežā

    C) Koku pētījums (iespējams pilsētvidē)

     

    Videopamācība divu audžu salīdzinājumam LVM parauglaukumos (A):

     

    Poligoni pētījumam LVM parauglaukumos

    UZMANĪBU! Kartē norādītās koordinātes ir paredzētas nokļūšanai līdz attiecīgo reģionu poligoniem. Lai iegūtu precīzas parauglaukumu koordinātes un pētījumam nepieciešamo informāciju, nepieciešams izmantot bezmaksas lietotni LVM GEO (pieejama AppStore un GooglePlay).

     

    Papildus izziņas materiāli

    Ar LVM sagatavotajām pētījuma vietām attālināti var iepazīties vietnē https://www.lvmgeo.lv/kartes, izvēloties datu slāni "Pētījums mežā" skolām. Ar sarkaniem punktiem ir atzīmēti šobrīd pieejamie LVM parauglaukumi 8 Latvijas vietās.  Papildu instrukcijas, kas noderēs pētījuma veikšanai mežā:

     

     

    Skolēnu pētniecisko darbu var detalizēti novērtēt, izmantojot VISC piedāvātos vērtēšanas kritērijus plānošanai, lauka darbam un datu apstrādei  un rezultātu komunicēšanai!